Skip to main content

Posts

Showing posts from October, 2018

11 TRIVIA PELABURAN SAHAM

Artikel kali ni bercerita tentang saham. Bukan apa dengan isu kenaikan minyak petrol dan minyak masak kadang-kadang membuatkan saya terfikir suara kita dan kepentingan kita sudah tidak dipedulikan lagi, dari kita dok buat berbunyi alangkah baiknya kita pedulikan apa yang kita perlu meningkatkan pendapatan, bajet la sehabis baik mana pun barang keperluan tetap perlu dibeli.
Berbagai usaha dilakukan salah satunya dengan melabur dalam saham.Jom kali ini saya kongsikan info santai mengenai saham. Info saya kongsikan disini adalah dari fb mohd asri, zamsaham dan blog pakdi.
1. PASARAN SAHAM ADALAH PLATFORM PERJUDIAN “Bumiputera lebih cenderung memilih unit amanah seperti Amanah Saham Bumiputera, Amanah saham Nasional dan Tabung Haji berbanding melabur di Bursa Malaysia (link ebook) berikutan stigma masyarakatyang beranggapan pasaran saham adalah platform perjudian” – Felo di Pusat Kajian Ekonomi dan Kemasyarakatan, Pusat Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) Mohamad Azhar Hashim.
2. BILANGAN KAUNTER…
9 TIPS ANDA PERLU TAHU SEBELUM BERBISNESAIR BALANG DI TEPI JALAN.
Baca betul-betul ye tepi jalan bukan tengah jalan. Hehe gurau ja.Artikel kali ni saya nak bagi anda tip berniaga air di tepi jalan. Antara bisnes paling rendah modal senang diuruskan adalah bisnes air balang melainkan bisnes air anda yang anda rancang tu melibatkan air kelapa dan pokok tebu. Mungkin kena rajin lebih kena angkut dan pastikan sisa bahan buangan tu dikemas dengan baik.
Tips ni mungkin ada yang tahu cuma saya mahu berkongsi. Ada yang saya dapat dari google, ada melalui pembacaan dan sahabat yang pernah berniaga air serta kursus pemasaran makanan. Oh sebelum saya lupa tip ini juga sesuai apa jua bisnes yang berniaga di tepi jalan samada goreng pisang,nasi lemak dan kuih muih.Kalau tak semua berkaitan pun masih ada sebahagian yang boleh diterima. Ok jom baca 9 tips berkaitan bisnes balang air dibawah:



1. KONSISTEN BERNIAGA

Aha yang ini mungkin ke memang terjadi pun kat anda kan? Hari kita teringin nak beli tak ad…
5 PERKARA INI SAYA LAKUKAN SALAH SATU LANGKAH TERSEBUT DAPAT JIMATKAN DUIT SEBANYAK RM6500

Em zaman ni ramai orang kata tak boleh berjimat, betul tu tak salah tapi masih ada beberapa perkara ini untuk berjimat. Masih banyak cara,cuma cara yang ini telah saya lakukan dan ada langkah penjimatan ini saya tidak perlu pening kepala lagi dengan hutang  bayaran komitmen bulanan.
Kalau baca tajuk diatas mesti ada yang tertanya-tanya apa benda la yang boleh saya berjimat cermat sampai boleh jimat RM7000.

1. BELI MOTOR TERPAKAI
Sebenarnya yang saya jimat RM7000 adalah bila beli motor skuter terpakai sym vts 200.  Hutang motor yang ada sudah lunas beberapa tahun. Jadi cadangnya mahu mengambil motor cc yang lebih besar serta lebih selesa. Sebab maklumlah orang berbadan besar ni sakit sakit badan dan pinggang.Tambahan pula baru berpindah rumah yang jaraknya hampir 40km pergi dan balik berbanding sebelum ni hanya 1km lebih ja. Bermula pencarian motor skuter ni dari kedai ke kedai ni. Kemudian surve…